21/01/2017

Bridgedrive voor herhaling vatbaar!!

Auteur: Cees van Velzen, LC Delft Antoni van Leeuwenhoek

Na een gedegen voorbereiding was het zaterdag 21 januari jongstleden zover: Lions Club Delft Antoni van Leeuwenhoek ontving een zestigtal deelnemers aan de bridgedrive die werd geörganiseerd in het kader van het ondersteunen van “Stichting de Peetfamilie”.

De bridgedrive werd gehouden in het Sociëteitgebouw van Sanctus Virgilius, het voormalig Sint Barbaraklooster aan de Oude Delft 57 te Delft. De Peetfamilie is een stichting binnen Studentenvereniging Sanctus Virgilius. Elk jaar tijdens Hemelvaart worden 15 mensen met een ernstige beperking in de watten gelegd door een 40-tal studenten van studentenvereniging KSV Sanctus Virgilius uit Delft.

De deelnemers aan de bridgedrive werden ontvangen in de Mensa, die normaal gesproken fungeert als eetzaal voor studenten maar speciaal voor de gelegenheid werd omgebouwd tot een gezellige ruimte waar koffie, thee en door leden van de Lions zelf gebakken taarten klaarstonden. Er was voldoende mogelijkheid om kennis met elkaar en met vertegenwoordigers van Lions en het bestuur van de Stichting de Peetfamilie te maken.

Het bridgen zelf geschiedde in 2 zittingen, één voor en één na de lunchpauze. Per zitting werden in drie verschillende lijnen (per lijn 10 paren) in totaal 15 spellen gespeeld en werd op basis van de uitslag van de eerste zitting de samenstelling van de tweede zitting bepaald. Bij deze bridgedrive ging het overigens niet per se om het winnen! Belangrijker dan dat is het deelnemen zelf. Er werd ook niet gespeeld om meesterpunten en  - omdat onder de deelnemers nogal wat verschillen waren in speelsterkte -  de scores zelf waren niet bepalend voor de prijzen. De prijzen overigens werden gratis beschikbaar gesteld door een aantal sponsoren.

Voordat met het bridgen werd begonnen, heette de voorzitter van Lions Club Delft Antoni van Leeuwenhoek, de heer Paul Mekking, alle deelnemers welkom en gaf nog een korte toelichting op de doelstelling van de dag en het programma.

De wedstrijdleiding was in zeer deskundige handen van een drietal  ervaren wedstrijdbridgers, die er voor zorgden dat de juiste kaartspellen en de zogenoemde biedboxen op de tafels en de bridgemates (een klein draadloos apparaat waarmee wordt geregistreerd door wie welk spelcontract wordt gespeeld en wat het resultaat is) foutloos functioneerden. We zijn de heren Harry Geelen, Peter Ladan en Guus Mooibroek van bridgevereniging DBC veel dank verschuldigd: Hulde aan de wedstrijdleiding!

Aan de deelnemers werd ook een – meer dan uitgebreide en door de leden van de Lions zelf gemaakte – lunch aangeboden! Niet zomaar een lunch, maar een geweldig assortiment aan lekkere en dik belegde harde en zachte broodjes en een gratis glas wijn, geselecteerd  uit het assortiment van webwinkel mijnwijn.eu! De eigenaren/medewerkers van deze webwinkel  - Guy van Hoek, Ingrid de Vreede, Timo Zomerdijk en Yvon Zomerdijk-Nooijen  - waren de hele dag en in persoon aanwezig om na afloop een heerlijke wijnproeverij aan te bieden waarbij – tegen geringe vergoeding - een aantal geweldige wijnen kon worden geproefd en ook besteld, per fles of per doos, waarna deze worden thuisbezorgd door Mijnwijn.eu. Een deel van de omzet gaat naar de Peetfamilie!

Rondom 16:30 uur vond de prijsuitreiking plaats.  De prijswinnaars konden kiezen uit een aantal prijzen die ter beschikking waren gesteld door de volgende sponsoren:

-    Wines & Whiskies, Voldersgracht
-    Mijn Wijn, Wijnwebwinkel Voorstraat
-    Léonidas, Choorstraat
-    The Read Kantoorboekhandel Kempers, In De Hoven
-    Rederij Brands Rondvaarten, Wijnhaven
-    Restaurant Huszar, Hooikade
-    Kippie Grill & Maaltijdwinkel, In De Hoven

Al met al was het een bijzonder geslaagd evenement dat uiteindelijk circa € 1.250 heeft opgeleverd voor het goede doel. De deelnemers waren allen zeer enthousiast en met name zeer te spreken over de organisatie en de sfeer! Er was helaas wel een minpunt, de centrale verwarming was kapot en ondanks alle inspanningen van het bestuur van Virgiel bleek deze niet aan de praat te krijgen… Deze zal een volgende keer echter zeker gerepareerd zijn!