Young Ambassadors

Het Young Ambassadors programma is een Europese wedstrijd voor jongeren tussen 15 en 18 jaar, die zich langere tijd op een bijzondere manier hebben ingezet voor de samenleving. Zij moeten dit in het openbaar kunnen toelichten voor een groter gezelschap en voor vertegenwoordigers van de media. Hun inzet kan zijn binnen hun buurt, op school, in het werken met ouderen, jongeren, vreemdelingen e.d. en zij zijn daardoor een voorbeeld voor andere jongeren en laten al jong een grote mate van verantwoordelijkheid en initiatief zien.

Met hun deelname kunnen zij op het niveau van het district, van het MD en eventueel op het Europa Forum geldprijzen voor hun project winnen, voor henzelf vormt dit een leerzame en onvergetelijke ervaring en Lions clubs kunnen inspiratie opdoen voor fondswerving.

Het programma is in Engeland al meer dan dertig jaar een vast onderdeel van de Lions activiteiten. In 2008 werd het een onderdeel van het Europa Forum en in 2013 deed Nederland voor de eerste keer aan deze Europese competitie mee.

Het project van Jip Maathuis werd dat jaar meteen de winnaar. Jip had vanaf zijn negende chocoladeletters verkocht met een opslag die bestemd was voor War Child. Hij had daarmee zo'n succes dat hij het niet meer alleen af kon en een organisatie moest opzetten van meerdere kinderen onder zijn leiding. Inmiddels heeft hij met de opbrengst al meer dan 20.000 oorlogskinderen geholpen.

In het jaar 2015 won Hanan Bolhandia uit Leiden de eerste prijs op de Nationale Conventie met een project waarbij allochtone kinderen een vast bezoek patroon hebben bij autochtone bewoners van verzorgingstehuizen.

In het jaar 2016 was Nederland op het Europa Forum in Sofia vertegenwoordigd door Milva Bon en Rosa van Kempen, twee jongedames van 17 en 16 jaar die allerlei soorten koekjes bakken op bestelling waarvan de opbrengst gaat naar de voedselbank in Groningen.

Young Ambassador 2017 Xavier Friesen: derde van Europa !

Tijdens de Nationale Conventie van Lions Nederland op 20 mei 2017 in Enschede gaf de 15-jarige Xavier Friesen uit Venray een indrukwekkende presentatie over zijn project 'Bouwstenen voor Zambia'. Hij won tijdens de Nationale Conventie de landelijke titel en mocht zich Young Ambassador Nederland 2017 noemen.

Tijdens het Europaforum in Montreux won Xavier de derde prijs, een prachtige prestatie!

Momenteel zijn de projecten van Xavier nog steeds actief en succesvol.
Zie ook: www.bouwstenen-zambia.nl

Ook Jesse Mulder, Young Ambassador 2019, derde van Europa !

Tijdens de Nationale Voorjaarsconventie op 25 mei 2019 in Assen werd Jesse Mulder uit Oldebroek benoemd tot Young Ambassador 2019.

Nadat Jesse was genezen van kanker is hij een actie gestart om oude mobieltjes te verzamelen voor de Stichting Opkikker en de Vereniging Ouders Kinderen en Kanker.

Met de opbrengst van zijn inmiddels 34.500 oude mobieltjes worden Opkikkerdagen voor langdurig zieke kinderen door Stichting Opkikker georganiseerd.Ook de Kanjerketting is een persoonlijk geschenk voor kinderen met kanker. Elke kraal is gekoppeld aan een bepaalde behandeling, onderzoek of gebeurtenis en draagt zo bij in de verwerking.

Inmiddels is Jesse samen met zijn moeder naar Tallinn in Estland geweest, waar hij tijdens het Europaforum 2019 de 'Lions Young Ambassador of the 21st Century' de derde prijs in de wacht wist te slepen.

Fleur Langhorst uit Hengelo, derde bij Europese strijd Young Ambassador 2021 !

Met haar project Band in Roemenië voor wees- en straatkinderen zorgt zij ervoor dat deze kinderen tenminste 1 gezonde maaltijd krijgen per dag.

Ook de actie van Fleur Langhorst "Happy Boxes", dozen gevuld met cadeautjes, zeep en andere verzorgingsmiddelen voor de arme kinderen in Roemenië bracht haar, mede door haar uitstekende Engelse presentatie, tot de derde plaats.

Momenteel zijn de projecten van Fleur nog steeds actief en succesvol!

Mijn belangrijkste vraag is , wilt U goed rondkijken in Uw omgeving of daar zo'n jongere aanwezig is. Vraag er eens naar bij je kinderen of kleinkinderen, informeer in buurthuizen, scholen, sportverenigingen, wijkkrantjes of er ergens suggesties zijn. Social media, pitch platforms en elders op het internet kunnen kandidaten opduiken. Veel gemeenten kennen ook een zg jeugdlintje voor kinderen die iets bijzonders hebben gedaan of nog doen.

Deelnemers moeten in Nederland wonen en voorgedragen worden door een Lionslid. Er zijn mooie geldbedragen te winnen voor de ontwikkeling van hun projecten!

Meer weten? Aanmelden? Stuur een e-mail naar dianasavelberg@gmail.com, districtscommissaris 110AZ