14/07/2018

In de Vliethoeve te Bodegraven vond op 14 juli jl. de kabinetsoverdracht van District 110AZ plaats. Zo’n 50 personen hadden de moeite genomen naar Bodegraven af te reizen en werden door de nieuwe districtsgouverneur, Frank Marcus, welkom geheten. Eregasten waren Past International Directors (PIDs) Peter Vuurens en Tom Foort.

Terugtredend districtsgouverneur Dick Diekhuis blikte terug op een mooi Lionsjaar en bedankte zijn kabinet met lovende woorden en een persoonlijk cadeau. De dames ontvingen een prachtige Lions broche, de heren zilveren manchetknopen.

Frank bedankte Dick voor al het werk dat hij met zijn team verzet heeft en waar Frank nu met zijn team op verder kan gaan bouwen. Frank deed, met op de achtergrond een kleurrijke fotopresentatie, onder meer verslag van de Internationale Conventie in Las Vegas. Daar werd, naast het Nederlandse ook het nieuwe internationale bestuur geïnstalleerd. Met voor het eerst in de Lionsgeschiedenis een vrouwelijke International President: Gudrun Yngvadottir, uit IJsland.

Haar doelstelling is onder meer de strijd tegen diabetes zwaar in te zetten. En voor LCIF de komende drie jaar 300 miljoen dollar in te zamelen, zodat wereldwijd nog meer hulp geboden kan worden. Daarvoor zullen extra handjes nodig zijn, doel is 2 miljoen Lions in 2020. En ook staan hoog op de prioriteitenlijst: zicht, bestrijding van honger en kinderkanker en focus op duurzaamheid.

De doelstellingen van het kabinet sluiten hierop aan, met daarnaast extra aandacht voor nieuwe clubs en  de zichtbaarheid van Lions in Nederland : Laat als Lionsclub zien wat je doet en nodig uit om aan te sluiten! Het District werkplan 2018-2019 is te lezen via het archief; link

Bij de kabinetswissel was ook een “Mistery Guest”. Het bleek PID Tom Foort te zijn. Na een voor hem kenmerkende sprankelende inleiding brak een serieus moment aan. Tom sprak twee leden van Lionsclub Voorburg Prinses Marianne toe. Margaret Diekhuis, voormalig districtsgouverneur, voormalig landelijk coördinator Global Leadership Team (GLT) en onlangs gepromoveerd in Leiden, roemde hij om haar indrukwekkende inzet voor de Lionsorganisatie. En Marianne Knijnenburg, clubpresident en districtssecretaris, prees hij om haar niet aflatende inzet, vooral ook achter de schermen, voor haar club en haar district. Namens International President 2017-2018 Dr. Naresh Aggarwal reikte hij beiden de International Presidents Appreciation Award uit. Ook waren er bloemen voor beide dames, die zeer verrast waren door dit onverwachte eerbetoon.

Na afloop van het officiële gedeelte van deze bijzondere kabinetsoverdracht werd er enthousiast op geklonken.

Klik op onderstaande foto om een impressie van de kabinetsoverdracht te zien.