13/01/2017

Melvin Jones Fellows treffen elkaar in Den Haag

auteur: Lon de Jong

Op vrijdag de 13e januari ontmoetten de Melvin Jones Fellows van ons district elkaar op een interessante plaats in Den Haag: het destilleerderij museum Van Kleef.

De gouverneur van 110AZ, Margaret Diekhuis, had hen uitgenodigd, niet omdat het een bijzondere vrijdag was, maar op 13 januari  2017 herdachten wij de geboortedag van Melvin Jones. Bovendien vieren we dit jaar 100 jaar Lions. Naar Melvin Jones is de speciale onderscheiding van Lions genoemd.

In haar woord van welkom schetste Margaret kort hoe Melvin Jones, verzekeringsman in Arizona USA, kwam tot het stichten van de Lions organisatie, een wereldwijd net van clubs met tegenwoordig zo’n 1,5 miljoen leden. Doelstelling is ‘dienstbaarheid aan de samenleving’ onder het motto We Serve. Alle Lions dragen op hun manier bij aan de doelstelling. Er is echter een aantal Lions en ook niet-Lions die iets extra’s of bijzonders hebben gedaan voor de organisatie of in de realisatie van doelen waarbij Lions een helpende hand bieden. Het district heeft met de Melvin Jones onderscheiding de mogelijkheid daarvoor haar waardering uit te spreken. Dat wil zij, vertelde de gouverneur, graag blijven doen op de manier die hier in Nederland gegroeid is met het accent op waardering en wat minder op fondswerving voor LCIF.

Voor de deelnemers werd de plezierige bijeenkomst een van herkenning en hernieuwde contacten. De ambiance in het distilleerderij museum/winkel droeg daar zeker aan bij. Fleur, de eigenaresse van Van Kleef, vertelde van alles over jenever en haar gasten keurden met overgave de geboden proefmonsters.

De gesprekken gingen niet alleen over wat was maar zeker ook over wat Lions zou kunnen betekenen in de komende jaren.